2011-04-22

عفوا فالحقيقه انّ الشعب المصري ليس فقير


تقرير
مررنا بـ 30 سنه عجاف مليئه بالفقر كما وصفها البعض, و البعض الأخر وصف اخر 10 سنين في حكم الرئيس السابق مبارك بأنها السنين الأكثر جعوفا.
و ها قد انتهت الـ 30 سنه بمزاياها و مساوئها, و سمعنا و نسمع اخبار امور كثيره, لم يعد يعلم المواطن المصري من الصديق و من العدو, من الصادق و من الكاذب؟؟؟
و من هنا قررت ان ابحث شخصيا عن اي معلومه اسمعها. و اقصد بكلامي نسبه خط الفقر التي تجاوزت 40% في مصر كما يتداول علي السنه الكثيرون.
ولكن ما هي حقيقه تلك الـ 40%؟؟؟
قمت بالبحث في موقع ويكيبديا, و لمن لا يعلم موقع الويكيدبيا فهو اكبر موسعه علميه في العالم و يحتل موقع ويكيبديا المركز الرابع علي مستوى العالم.
اولا تعريف خط الفقر: مصطلح يستعمل لوصف الدخل السنوي لشخص أو لعائلة ليس بقدرتها تأمين متطلبات الأساسية اللازمة للحياة. وخط الفقر يقاس بالإنتاج القومي للشخص داخل الدولة وبشكل عالمي
و يتم تحديد مستوي الفقر من خلال المجموع الكلي للموارد الاساسية والتي يستهلكا الافراد البالغين في خلال فترة زمنية معينة, و يقاس بمن دخلهم اقل من 1.25$ يوميا.


بالنسبه لمصر كم نسبه الذين دخلهم اقل من 1.25$ يوميا, بناء علي احصائيات 2009؟ لا يتجاوزو 2% من الشعب بأكمله. نعم بالفعل ان النسبه لا تتجاوز 2%.

مصدر الصوره من هنا

اما المقياس الاخر الذي نظرت اليه, هو نسبه الذين يقل دخلهم عن 2$, و النسبه كانت بين 6% الي 20%.
مصر الصوره من هنا

مصدر المعلومات موقع ويكيبديا

هذا التقرير ليس بصدد هل يكفي 1.25$ ام لا, انما هو مبني علي المقايس العالميه فقط.

ولكن ما قد لا يختلف عليه اثنان, اننا يجب ان نعمل بجد لكي تصل نسبه الفقر في مصر من 2% الي 0% بالعمل الجاد و حب مصرنا الغاليه.
 

4 التعليقات:

2%???!!!! ,وحياة....؟

مين يسمع ويشوف بس O.o

دي إحصائية من الأمم المتحدة فيها نسبة الفقر الوطني في الدول لحد سنة 2007, يعني مالهومش دعوة الناس بتاخد مليون دولار في اليوم أو ربع دولار, أهم حاجة الناس مرتبها ده بتقدر تشتري بيه الحاجات الأساسية في بلدها والا لأ, و الإحصائية بتقول إن حوالي 30% فقراء

http://unstats.un.org/unsd/mdg/SeriesDetail.aspx?srid=582

بالعقل كدا كيلو اللحمة بيوصل مائة جنيه, و شوف مصاريف المواصلات و تعليم العيال و غيره و فواتير الكهرباء و المياه و الإيجار عاملة إزاي, يعني اللي عايز يشم ريحة اللحمة مرة في الشهر محتاج على الأقل 7 دولار في اليوم و احسبها إنت, أو بلاش تحسبها ماهي الإحصائية بتقول إن حوالي 30% من المصريين تحت خط الفقر الوطني أو القومي اللي أنا متأكد إن الحكومة لاعبة في أرقامه أيضا زي ماهي لاعبة في دماغك يا بتاع إحنا آسفين يا شفيق

لمعلوماتك النسبه ده طالعه عن مركز الاحصاء المصري يعني مش تاليف حد وارجع واسال واتاكد تاني حاجه انزل بلدك اسهل من انك تتكلم من البيت واحكم بعدها ثالث حاجه عشان تقول انك عملت بحث البحث العلمي اصلا لا يصح له ان يعتمد على مصادر يطلق عليها في البحث العلمي مراجع ضعيفه لو عاوز تعمل بحث حقيقي انزل الشارع واعمل استبيانات واطلع بنتائج علمية. وللتبسيط ده اللي عمله مركز الاحصاء المصري وبطلع بالنتيجه السابق ذكرها.

إرسال تعليق

لا داعي للتسجيل
فقط اختار كلمه مجهول

أي تعليق خادش للحياء سيتم ازالته.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More